انواع میکروفن در دوربین مداربسته

انواع میکروفن در دوربین مداربسته،میکروفن باکسی

در این مقاله به بررسی انواع میکروفن در دوربین مداربسته می پردازیم  . انتخاب سامانه نظارت تصویری مناسب ، نیاز به دقت زیاد و آشنایی نسبی با انواع دوربین های نظارت تصویری و تجهیزات مرتبط با آن دارد . قابلیت ضبط صدا نیز در یک پروژه دوربین مداربسته همیشه یکی از نیاز ها و شاید دغدغه های کارفرمایان بوده است . در خصوص این موضوع باید بدانید قابلیت ضبط صدا در تمامی سیستم های نظارت تصویری و تجهیزات دوربین مدار بسته وجود دارد.
در طول عمر سامانه های نظارت تصویری انواع مختلفی از میکروفن ها بروز و ظهور کرده اند که هر کدام کاربرد های متفاوتی داشتند ولی معمولا برای محیط های داخلی مناسب هستند . هر چند در محیط های خارجی نیز می توان از دوربین های مدار بسته میکروفن دار بهره مند شد که دارای میکروفن های داخلی مقاوم نسبت به سرما و گرما و سایر شرایط جوی هستند .

دسته بندی میکروفن ها

انواع مختلفی از میکروفن های مخصوص ضبط صدا در بازار وجود دارند که به صورت کلی از نظر نوع بدنه و امکانات تنظیم سطح صدا و فیلتر آن به سه گروه اصلی زیر دسته بندی می گردند:

  •  دسته بندی از نظر شکل ظاهری یا نوع بدنه
  • دسته بندی از نظر قابلیت تنظیم صدای محیط
  • دسته بندی از نظر قابلیت فیلتر کردن صداهای مزاحم

دسته بندی از نظر شکل ظاهری یا نوع بدنه

  • میکروفن سوزنی: یک میکروفن کوچک است و به دلیل ساختار سوزنی شکلی که دارد می توان از آن به عنوان میکروفن مخفی دوربین مداربسته استفاده کرد و آن را در داخل داکت جاسازی کرد.
  • میکروفن باکسی: میکروفون باکس همانطوری که از اسمش پیداست بدنه ای مستطیلی و باکس مانند داشته و یک پیچ پتانسیومتر برای تنظیم حساسی ورودی صدا بر روی آن قرار دارد.
  • میکروفن گلفی: میکروفن گلفی در داخل بدنه ای شبیه به توپ گلف قرار گرفته است . میکروفون گلفی بسیار سبک و کوچک می باشد و با ولتاژ شش تا 12 ولت در کنار دوربین مداربسته کار می کنند.

دسته بندی از نظر قابلیت تنظیم صدا

انواع میکروفن دوربین های مدار بسته بر اساس قابلیت تنظیم صدا نیز دسته بندی می شوند و به دو شاخه میکروفن ولوم دار و بدون ولوم شاخه بندی می شوند . تنظیم حساسیت صدای ورودی در این نوع از میکروفن ها بوسیله تغییر مقاومت یک پتانسیومتر پیچی است که در مدار آنها طراحی شده است .
در نصب میکروفن در تجهیزات مداربسته باید به این نکته توجه نمود که بهتر است میکروفن را در نزدیکی مکان هایی با آلودگی صوتی بالا مانند پنجره قرار ندهیم چون باعث می شود به واسطه سرو صدای بیش از حد محیط ، کیفیت صدای ضبط شده محل کاهش یابد و همراه آن صدای خش خش ، صدای موتور سیکلت و خودرو و یا دیگر اصوات آزار دهنده نیز ضبط گردد.

نصب میکروفن در کنار دوربین مدار بسته

نصب میکروفن در کنار دوربین مدار بسته به روش های مختلفی صورت می گیرد . این عمل در هر کدام از سیستم های مدار بسته مانند آنالوگ، AHD و دوربین های تحت شبکه به روش های مختلفی صورت می پذیرد که به آنها اشاره می کنیم:

دوربین مداربسته آنالوگ

در این نوع از دوربین ها، میکروفن می تواند مستقیما به دستگاه ضبط DVR متصل شود بدین ترتیب یک سیگنال آنالوگ بین میکروفن و DVR رد و بدل می شود . محدودیت تعداد میکروفن قابل اتصال به DVR بستگی به تعداد ورودی های صدای تعبیه شده بر روی DVR دارد.

دوربین مداربسته تحت شبکه

ضبط صدا در دوربین های مدار بسته تحت شبکه به طور مستقیم از وظایف دستگاه ضبط NVR است . اما هیچ میکروفنی مستقیم به دستگاه NVR متصل نمی شود ، بلکه از طریق یک پورت ورودی صدا به دوربین IP متصل شده و یا در ساختار دوربین ها طراحی می گردد.
دوربین مداربسته IP میکروفن دار عمدتا برای استفاده در محیط داخلی و کم سرو صدا مناسب هستند.

دوربین های آنالوگ AHD

در دوربین های AHD ، مانند دوربین مداربسته آنالوگ ، می توان میکروفن را به طور مستقیم به دستگاه ضبط DVR متصل کرد . ولی اخیرا دوربین مداربسته میکروفون دار نیز به بازار آمده که دوربین مداربسته مجهز به میکروفن داخلی می باشد .

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.